Dětská dřevěná vláčkodráha

doplňky a úpravy



Před několika lety byly v módě dřevěné dětské vláčkodráhy. Tedy ono to asi stále trvá, ale tehdá jsem to vzhledem k věku ratolesti vnímal nějak intenzivněji. Zkrátka a dobře jedna taková vláčkodráha se objevila i u nás. Jednalo se to tzv. start up set. Jak jsem pochopil z následného studia, jednalo se o nějakou levnější napodobeninu "originálu", nicméně plně funkční a kompatibilní s ostatními výrobci. Později jsme pochopitelně přikupovali další kolejivo, kolejová vozidla a různé doplňky. Nezřídka na dětských bazárcích či na inzerát. Nicméně řadu doplňků a vylepšení jsem realizoval vlastními silami. Níže budou některé popsány.


Zátěž do kolejových vozidel

Prvním problémem toho start up setu byla nízká hmotnost kolejových vozidel (lokomotivy a vagónů). Díky tomu vozidla vykolejila na sebemenší nerovnosti způsobené nepřesným sestavením kolejí, nebo v zatáčkách či výhybkách při malinko vyšší rychlosti. Rozhodl jsem se přidat zátěž. Udělal jsem to jednoduše. V dílně jsem našel několik starých (rezavých či poškozených) velkých šroubů (velikost již nevím) a uřezal jim 6-hranné hlavy. Do podvozků vozidel jsem sukovníkem vyhloubil otvory, do kterých hlavy tak akorát zapadly. Dokonce se musely lehce naťuknout kladívkem, takže v otvorech držely samovolně. Nicméně jsem je ještě pojistil tříminutovým epoxidem. Do každého podvozku jsem dával dvě tato závažíčka. To je celé. Jednoduché, rychlé a překvapivě účinné!


dřevěná vláčkodráha
Závaží do vláčkodráhy
dřevěná vláčkodráha
Závaží do vláčkodráhy


Je jasné, že se to se zátěží nesmí přehnat, aby nedocházelo k rozpojování spojovacích magnetů vozidel. Ale tyto magnety se ukázaly býti docela silnými a s uvedenou zátěží nemají sebemenší problém. Vozy se samovolně nerozpojují a také již tak snadno nevykolejují. Doporučuji.


dřevěná vláčkodráha
Závaží do vláčkodráhy
dřevěná vláčkodráha
Závaží do vláčkodráhy


PS: později jsme přikoupili nějaké lokomotivy a vagóny od toho správného "originálního" výrobce a tam problém s malou hmostností odpadá. Hmotnost těchto vozidel byla prostě tak akorát bez nutnosti úprav. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou celodřevěné, kdežto levnější klony nají některé díly plastové a tudíž lehčí.


Podstavce pro doplňky

V tom našem prvotním setu vláčkodráhy byly také nějaké plastové doplňky jako siluety postaviček, stromů a dopravní značky. Problém byl, že měly malou plochu podstavce a při hře snadno padaly. Kdysi jsem dostal takové dřevěné 3D puzzle a zbyly mi různé kousky vylámané z laserem nařezaných překližkových dílů (třeba vnitřky kol). A protože se snažím podobné užitečné věci schovávat, hned jsem si na ně vzpomněl. Vybral jsem vhodné díly a ty Chemoprenem přilepil na plastové doplňky vláčkodráhy. Problém s jejich stabilitou byl víceméně vyřešen. Pochopitelně se k tomuto účelu dá využít jakýkoliv deskový materiál, včetně plného kartonu.


dřevěná vláčkodráha


Soustružené stromečky

Plastové siluety stromečků se mi moc nelíbily. Naopak se mi moc líbily dřevěné stromečky, které jsem viděl v katalogu příslušenství originální vláčkodráhy. Jenže 25 kaček za stromek mi přišlo dost. A tak jsem vybral pár pravidelně kulatých špalíků palivového dřeva a jal se za pomoci jednoho univerzálního nože soustružit. Jen tak od oka, bez jakékoliv přípravy či šablony. Nůž byl tupej a dřevo mizerné. Ale co bylo nejhorší, byla zima. V nevytápěné dílně u soustruhu byly 4°C. Co byste v Lednu taky chtěli. Takže jsem jich udělal jen pár a šel do tepla. Musím uznat, že když jsem tam tak stál v té kose a mrzly mi nohy i ruce, těch 25 korun za hotový stromeček mi vůbec nepřišlo moc:-) Ale z těch vlastnoručně vyrobených má člověk přeci jen větší radost. Á propos, jsou nabarvené školními temperami.


dřevěná vláčkodráha
Soustružené stromečky
dřevěná vláčkodráha
Soustružené stromečky


Mechanické návěstidlo

Pohnutky, které mě vedly ke stavbě tohoto mechanického návěstidla si už dnes nedokážu vybavit. Ale prostě tehdá jsem ucítil potřebu to postavit. Takže z různých odřezků a zbytků různých materiálů vzniklo toto táhlem ovládané návěstidlo a setkalo se s překvapivým úspěchem.


dřevěná vláčkodráha
Mechanické návěstidlo
dřevěná vláčkodráha
Mechanické návěstidlo


Viadukt z kuprexitu

V kolejových dílech koupených z druhé ruky byly také dva prohnuté kolejové dílce navíc. Jelikož pro ně nebylo jiné využití, postavil jsem k nim tento viadukt. Viadukt je sletovaný pistolovkou z oboustranného kuprexitu, který zbyl ze stavby mého robota ZENIT. Koleje jsou k viaduktu přišroubovány spolu s výztužným hliníkovým páskem, takže to co vidíte na fotce je v podstatě jeden díl. Nic závratného, ale přeci jen vláčkodráhu trochu oživí.


dřevěná vláčkodráha

dřevěná vláčkodráha
Viadukt k vláčkodráze


Poloautomatické závory

Posledním mým vlastnoručně postaveným doplňkem k vláčkodráze jsou v samostatném článku popsané poloautomatické závory.


Publikováno: 3/2020    



RET



HOME


Odladěno na MS IE 8.0 a Firefoxu při rozlišení min. 1024 x 768 pixelů
www.NOSTALCOMP.cz    2010  -  2020