RC PETglizer

aneb aerosaně z PET flašek



Myšlenku na stavbu této potvory jsem v hlavě udržoval už nějaký ten pátek. Inspirací mi byl podobný model, který jsem kdysi viděl na netu. Ale znáte to: čas, chuť a jiné "problémy"... Jenže někdy stačí málo. Třeba si rozbijete hubu na zmrzlém sněhu a za nějakou chvíli v ruce držíte právě dopitou PET flašku. V ten okamžik se veškeré astrální pohyby zastaví v konstelaci, která je mimořádně vhodná k započetí stavby. Ta v mém případě trvala jedno lednové nedělní odpoledne a dobře jsem se u toho bavil. Ovšem zdaleka ne tolik, jako při následných jízdách...:-)

Model jsem nazval PETglizer, protože doufám, že kromě snowglizeru se bude způsobně chovat i jako hydroglizer, ale na vodu se s tím pustím raději až se oteplí:-) Základem jsou dvě 1,5l PET lahve. Ideální jsou lahve hladké, bez prolisu a ze silnějšího materiálu. Já měl lahve s prolisem a tenoučké... Přesto jsem je použil s tím, že SE to časem vymění. Po prvních jízdách bylo ale jasné, že SE na to vybodnu. Jezdí to parádně i tak.


RC PETglizer
RC PETglizer
RC PETglizer
RC PETglizer


Základnu a pylon motoru jsem vyřízl z plastové desky tl. 4 mm (něco jako novodur), ale asi by posloužila i překližka, sololit, hliníkový plech či jiný materiál, co dům dá. Před finálním pižláním jsem si vystříhl kartonové předlohy a na nich ladil rozměry a umístění otvorů. Nakonec jsem dospěl k těmto rozměrům: základna 24x17 cm, pylon 8x20 cm. Pylon je k základně přišroubován šroubky M3 pomocí hliníkových úhelníčků 15x20 mm. Motor je zapuštěn do výřezu v pylonu a osa hřídele motoru je 13 cm nad základnou. Čelní hranu pylonu jsem zaoblil, abych vytvořil jakousi náběžnou hranu. Na pylonu je pomocí malého nábytkového pantu zavěšeno kormidlo vyříznuté z 1 mm silného plexiskla. Rozměry kormidla jsou 5x15 cm. Páka kormidla je vyrobena ze dvou odřezků kuprexitu a přišroubována.

Pohonnou jednotku tvoří DC motor řady 480/6V, jednosměrný regulátor s BEC a akupack NiMH 8,4V/1100mAh. Toto vše pochází z olétané SKYLADY. Akorát sklopnou vrtuli jsem nahradil pevnou 6/4 o průměru cca 14 cm (jinou jsem neměl). Měl jsem zpočátku obavy o výkon, protože vrtule je určena pro motor řady 400 a sem by to chtělo vrtuli o větším průměru a stoupání, ale první jízdy veškeré obavy rozptýlily. Tah je více než dostatečný. Mimochodem klasická "čtyřstovka" motor by asi na pohon taky stačila. Motor je k pylonu připevněn pouze dvojicí stahovacích pásek.

Kormidlo je ovládáno miniservem Hobby King táhlem z ocelové struny 0,8 mm. Servo je přilepeno na pylon oboustrannou lepící páskou a pojištěno stahovací páskou stejně jako z druhé strany umístěný regulátor motoru.


RC PETglizer
RC PETglizer
RC PETglizer
RC PETglizer


RC souprava je volantová HITEC Aggressor FM 40 MHz. Drobný problém v tom, že ovladač plynu volantovky má neutrál na pružinu a jednosměrný regulátor točí už před neutrálem. Při připojování baterie se tak vrtule roztočí a je potřeba si na to dát bacha:-) Klasický pákový vysílač s aretovaným plynem by byl lepší. Ale zase na řízení je lepší volant. Neroztočí, to byl omyl. Regulátor je dost chytrej na to, aby mě neseknul. Páč bych s ním pak seknul zase já:-) RC přijímač je pouze přilepen na základnu oboustrannou páskou, anténa je natažena po základně pod stahovacími pásky a co nejdál od motoru.

PET lahve jsou k základně připevněny pomocí stahovacích pásek (každá láhev třemi) stejně jako akupack. Osová rozteč flašek je asi 13,5 cm. Otvory pro pásky jsem do lahví vypálil trafopájkou (v nouzi by postačil i šroubovák ohřátý nad svíčkou). Otvory tak mají zesílené okraje a netrhají se. Vrtat nedoporučuji. Otvory se nesmí nijak utěsnit, aby do lahví mohl vzduch. Utěsněná láhev se venku na mrazu sfoukne v důsledku uvnitř vytvořeného podtlaku.

Již první jízda na zmrzlém sněhu ukázala, že to bude fakt zábava:-) Udržet stroj v nějakém směru sice není jednoduché, ale než vyjezdíte první akupak, tak to máte v ruce. Je třeba si uvědomit, že kormidlo funguje jen pokud je ofukováno proudem vzduchu. Při pomalé jízdě a malých otáčkách je kormidlo neúčinné a model neovladatelně klouže. Přidáním plynu, ale okamžitě zareaguje na natočení kormidla a dá se dobře ovládat. Pro uvažované letní jízdy na vodě asi kormidlo prodloužím, aby zasahovalo až do vody. Na vodu taky bude nutné model lépe vyvážit (na sníh jsem to neřešil) a při té příležitosti udělám do základny nějaké vylehčovací otvory. Ale to se teprve uvidí, až bude teplo.


RC PETglizer
RC PETglizer
RC PETglizer
RC PETglizer


Model je opravdu hodně zábavný. Budí zaslouženou pozornost a přitom je to taková blbůstka vyrobená za tři hoďky ze šuplíkových zásob a odpadu. Stejně jako v případě mého RC kačera se jedná o opravdu snadno, rychle a hlavně levně postavený model, se kterým je fakt prča:-)

DOPORUČUJI!


UPDATE na EVO 2

Po týdenním intenzivním provozu PETglizeru bylo zřejmé, že jsou potřeba nějaké úpravy. V první řadě bylo nutné lépe zafixovat motor, neboť ten měl tendence k opuštění svého lože:-) Náprava byla snadná. Jednu ze stahovaček jsem nahradil novou, ale ještě předtím jsem na boky motoru nalepil čtverečky pěnové oboustranně lepící pásky. Stahovačka se do pásky zakousla a vše se krásně slepilo dohromady. Motor teď drží doslova jak přilepený:-)


RC PETglizer EVO 2
RC PETglizer EVO 2
RC PETglizer EVO 2
RC PETglizer EVO 2


Další úpravou bylo snížení těžiště, které bylo dost vysoko. Při běžné jízdě s tím problémy nebyly, ale pokud model ve smyku či hodinách o něco "zakopl", až příliš snadno se převrátil. Udělal jsem tedy dvě opatření ke snížení těžiště: akupack jsem dal z druhé strany základny a kabely vyvedl nově vyvrtaným otvorem v základně a snížil jsem pylon motoru. Pylon jsem dole zkrátil o 1,5 cm, což bylo maximum aniž bych musel upravovat umístění serva a regulátoru. Osa motoru je nyní 11,5 cm nad základnou.


RC PETglizer EVO 2
RC PETglizer EVO 2
RC PETglizer EVO 2
RC PETglizer EVO 2


Snížení těžiště se projevilo naprosto fantasticky. Model jsem ještě nepřevrátil ani při divokých smycích na nerovném povrchu a výrazně se zlepšila i podélná stabilita. Vytrimovaný model přejede v přímém směru celé dlouhé parkoviště bez zásahu do řízení. Žůžo:-)

Z hlediska povrchu jsem to zkoušel na všem, co počasí poskytlo: ledovka, uhrabaný sníh, čerstvý prašan (tenká vrstva), rozbředlý uhrabaný sníh s kalužemi, ledové fleky na střídačku se suchým betonem... Pokud má model rychlost, jede prostě furt:-)

Update 2: po necelých dvou týdnech intenzivního ježdění jsem prošoupal první flašku. Model se najednou začal stáčet ke straně a já si všiml, že flaška nabírá sníh:-) Jelikož jsem s tím počítal a držel "zásobu" dvou vypitých lahví, byla oprava hotová za pár minut. A jezdí se dál. Pochopitelně jsem z preventivních důvodů měnil obě lahve, byť druhá se zdála být OK. K prošoupání došlo zejména díky přejezdům fleků suchého betonu. Na čistém ledě a shěhu by to zdaleka nebylo tak brzy.

Možná by to chtělo vyzkoušet obousměrný regulátor. Když model po smyku skončí čelem ke zdi, musí se pro něj dojít. Chtělo by to mít možnost si couvnout:-) Jeden plonkový obousměrný regl sice mám, ale nějak se mi nechce zase přehazovat konektory, protože má pochopitelně jiný... No, uvidíme časem.


RET



Odladěno na MS IE 8.0 a Firefoxu při rozlišení min. 1024 x 768 pixelů
www.NOSTALCOMP.cz    2010  -  2017