Arduino Hell Machine

pekelný stroj s Arduinem



Představte si následující situaci: kamarádi se s vámi podělí o svůj houbařský úlovek a věnují vám krásné hříbky, které donesou v papírovém kufříku. Kufřík je vratný. Je slušností takovou věc vrátit a jako poděkování k tomu něco přibalit. V podobných případech se obvykle přibaluje čokoláda, bonboniéra, kafe, šiška salámu, flaška... Pochopitelně dle odhadované ceny darované věci a dle vkusu každého soudruha, že :-)

A tak i já jsem přemýšlel, co za ty hříbky do kufříku vložím. A protože vím, že kamarádi si rádi dají k dobré kávičce nějaký ten pišingr, bylo vcelku brzy jasno. Jenže to bych nebyl já, abych to nějak neobzvláštnil. A protože se jednalo o kufřík, nějak mi na mysli vytanul "Pekelný stroj":-) Ta myšlenka mě opravdu nadchla, ale s realizací jsem si tradičně dával na čas. Když už to bylo i na mě dlouhý, dal jsem se do díla a za dva večery upatlal záležitost, kterou představuji na této stránce. Jsem přesvědčen, že se jedná o opravdu ojedinělý projekt s Arduinem:-)

Elektronika pekelného stroje je postavena na malé univerzálce. Jejím základem je Arduino Pro Mini, které ovládá třímístný LED displej v multiplexním zapojení, minireproduktorek a hlídá přerušení smyčky k "náloži". Nic víc, nic míň. Displej je se společnými anodami a má propojené všechny odpovídající segmenty (katody). Tím se výrazně zjednodušilo drátování na desce. Anody jsou spínány pomocí PNP tranzistorů BC327 a za jednotlivé segmenty (katody) "tahá" Atmega přímo. Reproduktorek je klasický elektrodynamický miniaturní a je spínán také pomocí PNP BC327. Smyčka k "náloži" je jedním koncem připojena na vstup Arduina nakonfigurovaný jako INPUT_PULLUP. Druhý konec je klasicky uzeměn. Smyčku tvoří dvě spojené licny v "klasických" filmových barvách - červená a modrá:-) Napájení je řešeno pomocí 4 tužkových AA baterií a přes srážecí diodu zavedeno přímo na napájení Atmegy. Stabilizátor na desce není využit. A to je celé. Aktivace pekelného stroje je prováděna jednoduše pomocí rozpínacího kontaktu (mikrospínač s páčkou) přímo v napájení. Při zavřeném kufříku je kontakt rozepnut a elektronika bez napájení. Otevřením víka se kontakt sepne a aktivuje elektroniku.

Na následujících obrázcích je spínač pracovně zablokován kouskem pěny, abych mohl v klidu dotvořit celkový vzhled pekelňáku a nepískalo mi to pořád:-)


Arduino hell machine
Elektronika kufříku
Arduino hell machine
Elektronika kufříku - detail


Elektronika a aktivační spínač jsou na pomocných plastových deskách a ty jsou oboustrannou lepící páskou vlepeny na dno kufříku. Stejnou páskou jsou nalepeny i držáky baterií. Oboustranná lepící páska je využita i u ostatních komponent jako základní spojovací materiál. Hned za ní následuje čirá izolepa a vůbec bylo k finálnímu dotvoření pekelného stroje využito výhradně kancelářských prostředků:-)

"Nálož" je vytvořena pomocí již zmíněného pišingru ke kafi, zde Zlaté věnečky ve dvou příchutích:-) Dva balíčky věnečků jsou spojeny izolepou, ale ještě předtím je mezi nima protažena smyčka, aby byl zamaskován spoj. Držák nálože je improvizovaný z kartonu. Vše důkladně omotáno izolepou, aby nebylo tak jednoduché se k pišingru dostat:-)

K zamaskování elektroinstalace jsem použil zalaminovanou fotografii osazeného plošného spoje s výřezem pro displej. Zde jistě každý pozná mé oblíbené PMI-80. Fotka vytváří dojem složitosti celého zařízení a přitom krásně maskuje jeho jednoduchost:-) Jako distance mezi fotkou a dnem slouží malé kartonové krabičky z odpadu. Kartonovou chlopní je také "zamaskován" aktivační spínač. Ale zase ne moc, aby dotyční pochopili, jak kufřík deaktivovat:-)

Třešničkou na dortu jsou malé štípačky, připevněné pomocí speciálního kartonového držáku a plastových stahovacích pásek na vnitřní stranu víka. Pikantní je, že na jejich uvolnění jsou potřeba štípačky jiné, které musí cílová osoba dodat z vlastních zdrojů. Ale jiné štípačky jsou potřeba i na samotné otevření kufříku, protože ten byl "uzamčen" taktéž stahovací páskou, aby nikoho nenapadlo se do něj dívat předčasně:-)


Arduino hell machine
Hotový vnitřek kufříku
Arduino hell machine
Kufřík zvenčí


Funkce pekelného stroje je jednoduchá, neřkuli primitivní. Otevřením víka se aktivuje elektronika. Na displeji se objeví 1.00 a ozve se dlouhé pípnutí. Následně začne odpočítávání 59, 58, 57, .... 1, 0 doprovázené vždy krátkým pípnutím. Jelikož se mi interval jedné minuty zdál docela dost, zkrátil jsem sekundu na cca 800ms:-) Po dočítání na nulu se objeví nápis BUM a kufřík začne trvale a nepříjemě pískat. Totéž se stane pokud dojde k přerušení smyčky. Je tedy úplně fuk, jestli se přeštípne červenej nebo modrej:-) Dostat pekelný stroj ze stavu "výbuchu" lze pouze rozepnutím napájení (uzavřením víka).


Arduino hell machine
Odpočítávání...
Arduino hell machine
BUM!


Myslím, že takto upravený kufřík se setkal s velkým zájmem. Dle mých informací došlo k "výbuchu" na základě přeštípnutí červeného 3 sekundy před koncem:-)



RET



Odladěno na MS IE 8.0 a Firefoxu při rozlišení min. 1024 x 768 pixelů
www.NOSTALCOMP.cz    2010  -  2017